PETUA, KISAH MISTERI, RENCAH HIDUP & SUKA SUKA

Jumaat, 19 Ogos 2011

INFO : FAKTA


- Cagou adalah sejenis burung yang terdapat di New Caledonia, sebuah pulau gunung berapi di barat Lautan Pasifik. Keistimewaan burung yang tak boleh terbang ini ialah ia menyalak seperti anjing.

- Arthur F.Gay adalah penerima jantung yang paling lama hidup selepas mendapat jantung baru. Dia meninggal dunia pada 2 Jun 1993 ketika berusia 56 tahun dan telah hidup selama 20 tahun empat bulan dengan jantung orang lain.

- Menurut Pusat Kajian Atmosfera Kebangsaan Amerika, matahari mengecut enam hingga lapan kilometer setiap tahun. Bagaimanapun, pengecutan itu terlalu kecil kalau dibandingkan dengan saiz ukur lilitnya yang menjangkau 1,392,000 kilometer.

- Tutup tingkap dan pintu ketika senja sebab pada waktu itulah nyamuk paling agresif mencari mangsa.

- Sebanyak 64 otot digunakan ketika muka berkerut, sebaliknya cuma 18 otot saja yang digunakan ketika senyum. Jadi, kenapa nak masam muka?

- Tarikan graviti di bulan cuma1/6 daripada di bumi. Sebab itu berat kita di bulan hanya 1/6 sja berbanding di bumi.

- Musytari adalah planet terbesar, Utarid yang terkecil, Zuhrah paling terang manakala Pluto paling jauh jaraknya dari bumi.

- Pele, raja bola sepak dunia menjaringkan golnya yang ke 1,000 pada 19 november 1969 melalui sepakan penalti semasa mewakili Santos. Ia adalah permainannya yang ke 909 dalam perlawanan profesional.

- Terdapat 69,000 tasik di Finland menyebabkan ia dikenali sebagai tanah bertasik.

- Sudan berjiran dengan lapan buah negara iaitu Mesir, Libya, Chad, Republik Afrika Tengah, Zaire, Uganda, Kenya dan Ethiopia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan