PETUA, KISAH MISTERI, RENCAH HIDUP & SUKA SUKA

Khamis, 11 Ogos 2011

AMALAN : HADIS BAB PUASA - 8

Dari Muawiyah bin Abu Syufyan R.A. dari Nabi Saw, beliau bersabda tentang malam Lailatul Qadar :"Malam itu malam dua puluh tujuh".
H.R. Abu Dawud. Yang rajih mauqufnya hadis .
Ketentuan malam Lailatul Qadar terdapat perselisihan 40 pendapat .

Keterangan :

Berdasarkan hadis ini, turunnya malam Lailatul Qadar pada tanggal 27 Ramadhan, namun masih ada perselisihan sekitar 40 pendapat. Pada lahirnya pendapat-pendapat tersebut bahawa malam Lailatul Qadar pada tujuh hari terakhir. Yang paling rajih adalah malam ganjil 10 hari akhir iaitu malam 21, 23, 25, 27 dan 29 Ramadhan .


Dari A'isah R.A. ia berkata bahawasanya ia telah bertanya kepada Rasulullah Saw : "Tahukah engkau, seandainya aku mengerti malam Lailatul Qadar terjadi, apa yang hendak aku baca pada malam tu ?".
Jawab Rasulullah Saw : "Bacalah, ALLAHUMMA INNAKA 'AFUW-WUN TUHIBBUL 'AFWA FA'FU ANNII"( Ertinya : Ya Allah, sesungguhnya Engkau Dzat Yang Maha memberi ampun dan suka memberi ampunan, maka ampunilah aku )".
H.R. Imam Lima kecuali Abu Dawud dan dianggap sahih oleh Tirmidzi dan Hakim.

Keterangan :

Hadis ini menerangkan doa yang harus dibaca ketika menyambut malam lailatul qadar .


Dari Said Al-Khudzri R.A. ia berkata bahawasanya Rasulullah Saw telah bersabda :"Tidaklah diadakan perjalanan kecuali ketiga masjid; Masjidil Haram, Masjidku ini dan Masjidil Aqsha ".
Hadis Muttafaq alaihi

Keterangan :

Hadis ini menunjukkan bahawa tiga masjid tersebut ( Masjidil Haram, Masjidir Rasul dan Masjidil Aqsha ) adalah mulia melebihi masjid-masjid lainnya. Tidak boleh mengadakan perjalanan kecuali menuju tiga masjid tersebut.

WALLAHU 'ALAM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan