PETUA, KISAH MISTERI, RENCAH HIDUP & SUKA SUKA

Sabtu, 20 Ogos 2011

INFO : FAKTA -2

- Satu kajian di Rusia mendapati rahsia untuk mendapatkan umur yang panjang ialah dengan berkerja dalam bidang yang banyak pergerakan fizikal, bersukan, makan banyak sayur-sayuran, kurangkan minuman bergula serta berlemak dan jangan merokok.

- Brazil mempunyai lebih 3,000 jenis ikan air tawar, berbanding kira-kira 1,000 di negara-negara lain.

- Berat otak cuma dua peratus daripada berat manusia, tapi ia menggunakan 25 peratus daripada keseluruhan oksigen yang disedut semasa seseorang itu tidur atau berehat.

-Tikus mondok mampu menggali lubang sedalam 91 meter dalam tempoh satu malam sahaja. jika lima malam, berapa meter? kalau sepuluh malam, 20 malam... berapa? Jawapannya senang, kiralah sendiri.

- Tahukah anda, seekor ikan haruan boleh mengesan 27,000 jenis bau sekaligus, menjadikannya haiwan yang paling sensitif dalam deria bau.

-Lebih 20 peratus spesies burung telah pupus daripada muka bumi sejak 200 tahun yang lalu dan kebanyakannya adalah akibat perbuatan jahat manusia.

- Menurut kajian pakar perubatan Jerman, risiko untuk diserang sakit jantung lebih tinggi pada hari isnin, berbanding hari-hari lain.

- Rawatan akupuntur mula dipraktikkan pada tahun 2700 sebelum masihi iaitu semasa era pemerintahan Maharaja Shen Nong di China.

- King Louis XIV ( Raja Perancis ) merupakan orang pertama yang menambah gula ke dalam secawan kopi pada sekitar tahun 1715.

- Iklan kopi yang pertama di London pada tahun 1657 mendakwa bahawa kopi boleh menyembuhkan penyakit seperti kekurangan vitamin C, gout serta beberapa penyakit lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan