PETUA, KISAH MISTERI, RENCAH HIDUP & SUKA SUKA

Jumaat, 15 Julai 2011

INFO : KASHMIR

1. KASHMIR yang terletak di sempadan India dan Pakistan terdiri daripada beberapa wilayah- Ladakh , Gilgit , Baltistan , Skardu dan Jammu . Ia turut berjiran dengan China di utara dan Tibet di sebelah timur .

2. Keluasannya lebih kurang 151,360 kilometer persegi dengan India menduduki seluas 95,356 kilometer , manakala selebihnya- 56,003 kilometer berada di bawah jajahan Pakistan .

3. Apabila India dan Pakistan merdeka pada 1947 , dari segi geografinya Kashmir menjadi sebahagian daripada India . Bagaimanapun Pakistan dapat merampas beberapa wilayah semantara China pula menjajah wilayah-wilayah kecil yang lain .

4. Pada 1 januari 1948 , India membawa pergolakan yang berlaku antaranya dengan Pakistan bagi merebut Kashmir ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ( PBB ) . Setahun kemudian PBB terpaksa menguatkuasakan gencatan senjata bagi menghalang 2 jiran itu berperang .

5. Kashmir adalah antara lembah yang tercanti di dunia . Di kelilingi banjaran-banjaran gunung dan memiliki iklim yang menarik sepanjang tahun .

6. Seorang Maharaja Mogul , Jehangir pernah berkata " Jika terdapat syurga di dunia ini , inilah dia ( sambil merujuk kepada bumi kashmir ) . Dia menambah dengan mengatakan , jika tiada kesepakatan , syurga ini akan menjadi neraka . Ia menjadi kenyataan , apabila hingga hari ini Pakistan - India terus bersengketa kerananya .

7. Pergolakan yang berlaku di bumi Kashmir merupakan masalah yang berlarutan terlalu lama dalam sejarah antarabangsa , mengalahkan isu Palestin .

8. Jumlah penduduk Kashmir ialah 13 juta , tidak termasuk tentera India seramai 600,000 orang . Di sampin itu , ratusan ribu orang lagi rakyat biasa menerima latihan dalam bidang ketenteraan , menjadikan negara itu paling ramai tentera .

9. Pergolakan di Kashmir berlaku kerana beberapa pemimpin mereka berbalah- ada yang mahu berpisah dari kerajaan India untuk membina sebuah negara bebas dan merdeka sementara yang lain mahu bergabung dengan Pakistan .

10. Menurut pengiraan kerajaan India , lebih 15,000 orang terbunuh sejak pergolakan di antara tahun 1989 hingga 1996 . Bagaimanapun beberapa pemimpin lain memberi angka yang lebih tinggi . Misalnya bekas Menteri Dalam Negeri India , Mohamad Maqbool Dar berkata hampir 40,000 rakyat tidak berdosa terkorban manakala Ketua Menteri Kashmir , Farooq Abdullah berkata 50,000 orang terbunuh .

11. Ekoran pergolakan yang berlarutan , pelanggaran hak asasi manusia seperti pembunuhan beramai-ramai , penderaan , rompakan , rogol semakin berleluasa di Kashmir . Walaupun aduan di buat kepada Amnesty International Human Rights Watch-Asia , kerajaan India masih enggan membenarkan wakil pertubuhan-pertubuhan itu melawat wilayah berkenaan .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan