PETUA, KISAH MISTERI, RENCAH HIDUP & SUKA SUKA

Sabtu, 20 Jun 2009

MISTERI ( Chapter 01 ) : BertarunG DengaN PuaKa LauT

Suatu ptg dlm thn 2004, Buyung yg sudah menjangkau 37thn sdg duduk berbual dgn Kadir dan Rahim di tepi pantai. dgn tenang Buyung berkata pada Kadir dn Rahim..."jom kita mancing kt pulau tu.." sambil Buyung menunjukkn sebuah pulau pd Kadir dn Rahim. "bile Yong..?" Buyung tak mnjawab tapi matanyer tk berkelip memandang ke arah pulau itu. Buyung mgambil rokok lalu menyalakn dan myedut rokok itu perlahan2.. Kadir dn Rahim masih menanti jwpn dari Buyung. "mlm minggu ni.."tiba2 Buyung bersuara..Buyung masih memandang ke arah pulau itu. Kadir dn Rahim bersetuju dgn cadangan Buyung td..mrk bertiga mmg suka memancing sejak dari kecil lg..

Tiba hr yg dijanjikn...3 sahabt pergi ke pulau tersebut dgn menyewa sebuah sampan Pak Baba. Mereka tiba di pulau tersebut dalam kul 6ptg. Mrk memasang khemah dan membuat persiapn utk memancing pd mlm itu.."kita memancing slps solat maghrib"kata Buyung. Kadir dn Rahim mengangguk2 kepala. Slps solat yg diimamkn oleh Buyung, 3 sahabt itu memancing dgn sabar.. Rezeki mrk pd mlm itu agak lumayan juga...mrk dpt ikan spt siakap, jenahak, semilang, gelama papan dan duri.."kita solat isyak dulu lps tu kita memancing semula"kata Buyung. Slps solat mrk br3 meneruskn aktiviti memancing semula.. Kwsn di pulau itu begitu sunyi dan hanya mrk br3 yg memancing di pulau pd mlm itu.

Tiba2.....joran Rahim direntap dgn agak kasar dan hampir shj joran itu ditarik ke dlm laut."wah..rezeki besar aku mlm ni.."kata Rahim. Rahim terus menyambar jorannya dan berlawan dgn mangsanya. Hampir stgh jam Rahim bertarung dgn mangsanya tapi kelibat mangsanya masih blm kelihatan. "betul2 besar ikan ni.."kata Kadir. Buyung hanya diam dan memerhatikan shj. Sejak mula2 tiba di pulau, Buyung dpt merasakn ada sesuatu yg akan berlaku kpd mrk tapi dia tidak mmberitahu kpd Kadir dn Rahim."putuskn tali tangsi tu.."tiba2 Buyung mnjerit kpd Rahim."knp..?"serentak Rahim dn Kadir bertanya. Blm sempat Buyung mmberitahu sbbnyer muncullah satu lembaga yg besar dan hitam dari arah mata pancing Rahim. Rupa lembaga tersebut amatlah menakutkan....berambut panjang, bermata merah dan mmpunyai gigi yg tajam. Lembaga tersebut perlahan2 menuju kpd mrk bertiga. Buyung meletakkn jorannyer ke atas pasir dan duduk bertafakur mengumpulkn tenaga batin sambil mmbaca doa2 yg diamalknnya. Melalui pancaindera makrifat Buyung, dia dapat merasakan pd mlm ini akan berlaku pertarungan yg hebat antara dia dgn lembaga trsebut. Muka Buyung mnjadi merah, berpeluh bdnnya. Lidah ditongkatkn ke lelangit, mata Buyung tk berkelip memandang ke arah lembaga tersebut. Lembaga hitam yg menakutkan itu berdiri betul2 di hadapan Buyung.

"Kenapa kau kacau tpt aku"bergema suara lembaga itu. Buyung masih memandg lembaga tersebut sambil berzikir. "aku bunuh kau.."jerit lembaga itu. Buyung tidak berganjak dr tptnya dan terus berzikir utk memagari dirinya, Kadir dan Rahim. Dgn ilmu kebatinan yg dipelajari dr seorg kiyai semasa dia remaja lagi telah berjaya melindungi mrk dari diserang lembaga tersebut. "apa salah kami..?"dgn lantang Buyung bersuara. "ini tpt aku..kamu semua sudah menceroboh tpt aku "balas lembaga itu. " Ini bumi Allah SWT, tiada tpt larangan utk manusia yg diangkat sbg Khalifah di bumi ini..."kata Buyung dgn tenang. "kurang ajar..."jerit lembaga tersebut. Dialog antara Buyung dgn lembaga itu semakin panas... Buyung mgerahkan tenaga batinnya utk berlawan dgn lembaga tersebut. Buyung tahu musuh yg ditentang ini bukan calang2nya. " aku tak boleh kalah..kalau aku kalah, Rahim dan Kadir akan mnjadi mangsa kpd lembaga itu.."Buyung bermonolog dalam hati. Tapi dari pandangan makrifatnya Buyung tahu yg dia akan menang. Syaitan tdk akan dpt mgalahkn ilmu Allah selagi manusia mgamal dan mgunakn secara ikhlas. Spt Firman Allah..." Katakanlah, sesungguhnya sekali2 tiada seorang pun dapat melindungi aku dari ( azab ) Allah dan sekali2 aku tidak akan memperoleh tempat berlindung selain daripadaNYA.."( Surah Al-Jin, ayat 22 ).

Lantas Buyung berdiri dgn mengeluarkn pukulan jurusan maut pd lembaga tersebut. Jari jemari Buyung mengeluarkan cahaya umpama kilat menyambar lembaga tersebut. Bergema raungan kesakitan lembaga tersebut dan dlm sekelip mata lembaga itu terus hilang... Buyung terus sujud syukur tanda terima kasih kepada Allah SWT krn telah menolong mrk dlm pertarungan td. Tanpa pertolongan Allah SWT, manusia tidak akan dapat mengalahkan gangguan syaitan.

Jam menunjukkan pukul 5pg... " lama jugak aku bertarung dgn setan tadi.."bisik Buyung dlm hati. Buyung mencadangkan pada Kadir dan Rahim agar mrk terus pulang shj... Kadir dn Rahim menurut kata tanpa membantah. Setiba mrk di pengkalan nelayan, baru mrk tahu yg pulau tersebut mmg terkenal dgn kerasnya dan tiada siapa yg berani memancing atau singgah di pulau tersebut... Dari dulu lagi para nelayan yg singgah di pulau itu akan diganggu lembaga itu sehinggakan ada nelayan yg sakit atau separuh gila dan ada yg mati kesan drpd gangguan tersebut. Buyung bersyukur mrk ber3 tlh diberi perlindungan oleh Allah SWT...

2 ulasan:

  1. penat edit..tup2 ada gap kemain lebar lagi..apa pun saya ni budak bru belajau..hahaha

    BalasPadam
  2. aduh..nie apasal..nape pulak jd mcm nie..tgh syok2 bc tup tup ada bhgan yg rongak..cepat betulkan tau..malu lah..hehehehe...

    BalasPadam