PETUA, KISAH MISTERI, RENCAH HIDUP & SUKA SUKA

Rabu, 15 Julai 2009

KisaH KomenG 01

Komeng selalu mengikuti gurunya yang bernama Lebai Siang mengajar agama di surau. Suatu hari, Komeng mendengar ceramah gurunya tentang Ibadah Puasa. Gurunya berkata " Apabila terbenamnya matahari bermakna kita sudah boleh berbuka...ada apa2 soalan tentang ini..?" tanya Lebai Siang kepada hadirin di surau tersebut. Hadirin semua mengangguk kepala menandakan mereka faham akan ajaran lebai ini. Lebai Siang memandang kepada Komeng dan berkata.. " aku lihat kau ni Meng, rajin datang ke kelas tapi aku heran kau tak pernah menanyakan aku soalan. Kau hanya mendiamkan diri sahaja. Hari ini aku nak kau tanya aku soalan tentang ibadah puasa."
Komeng serba salah kerana dia tidak tahu apa yang nak ditanya kepada lebai itu. Untuk menjaga hati Lebai Siang, maka Komeng pun bertanya... " Tuan Lebai, jika matahari tak terbenam pada hari itu, macam mana kita nak berbuka..?" Lebai menjawab " lebih baik kau diam aje lah.."

1 ulasan:

  1. jwb jer dgn komeng tu "xpayah buko..pose jer smp bilo2...dh terbonam matahari nnti baru ko buko.."hahahahaha...

    BalasPadam