PETUA, KISAH MISTERI, RENCAH HIDUP & SUKA SUKA

Jumaat, 3 Jun 2011

KISAH BENAR 6 : PEKERJA IDAMAN MAJIKAN

Semasa baru menceburi bidang pekerjaan , George Edward , seorang jurutera dipanggil oleh pengurus syarikat tempetnya bekerja .
" George...untuk jadi pekerja yang baik , awak perlu amalkan sembilan sifat ini ", kata ketuanya lalu menerangkannya satu per satu .

1. Jangan berbohong . Ia membuang masa saya dan masa awak juga . Ingat , awak pasti tertangkap akhirnya , itu adalah akhiran yang tentu sekali menyakitkan .

2. Tengok kerja awak bukannya jam . Bila awak tekun bekerja , hari yang panjang terasa pendek ,tapi kalau awak asyik tengok jam , muka dan muncung awak akan jadi panjang .

3. Berikan saya lebih daripada yang saya harapkan , saya akan bayar lebih daripada awak jangkakan . George , saya boleh tambah gaji awak , tak ada masalah , dengan syarat...awak tingkatkan keuntungan syarikat dulu .

4. Sayang dan hargai diri . Sentiasalah rasa terhutang budi pada diri sendiri .

5. Perbuatan keji bukan terjadi secara kebetulan . Jangan buat perkara-perkara yang buruk kerana pekerja yang baik boleh mengenal pasti pengaruh-pengaruh negatif .

6. Buat hal sendiri , jangan peduli orang lain . Dengan adanya masa yang terluang itu , awak boleh merancang sesuatu yang berfaedah untuk diri sendiri .

7. Jangan rosakkan nama baik awak . Pekerja yang sanggup mencuri untuk diri saya , pasti juga sanggup mencuri sesuatu dari saya .

8. Jangan beritahu benda yang saya suka dengar . Saya tak perlukan budak suruhan untuk memenuhi kehendak saya , tapi seorang yang boleh diharapkan untuk menambah wang syarikat .

9. Kalau awak berbaloi diperbetulkan , maknanya juga awak juga berbaloi untuk terus menjadi pekerja kami .

Sambung si pengurus tadi , sembilan keperluan itu menjadi asas kepada perhubungan antara majikan dan pekerja . George mengamalkan semua sembilan keperluan tersebut dan akhirnya dia menjadi salah seorang jurutera terkenal di dunia .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan