PETUA, KISAH MISTERI, RENCAH HIDUP & SUKA SUKA

Khamis, 2 Jun 2011

INFO : KURNIAAN ALLAH

Dialah , Yang menurunkan air hujan dari langit untuk kamu , sebahagiannya menjadi minuman dan sebahagiannya ( menyuburkan ) tumbuh-tumbuhan , yang pada ( tempat tumbuhnya ) kamu mengembalakan ternakanmu ( Surah An-Nahl Ayat 10 )

Kira-kira 75 peratus daripada bumi diliputi air . Ia bersumber dari lautan , tasik , sungai dan kolam .

Daripada 75 peratus itu , 97 peratus air tersebut ialah lautan . Air tawar hanya mewakili tiga peratus sahaja daripada keselurahan air yang terdapat di dunia ini .

Tujuh puluh lima peratus daripada air tawar yang terdapat dimuka bumi ini ialah air beku dan glasier yang terkumpul dikawasan kutub , baki 24.7 peratus lagi termendap didalam tanah . Hanya0.3 peratus sahaja air tawar yang terdapat di dunia ini berpunca dari sungai dan tasik .

Kurang daripada satu peratus air tawar- didarat dan dalam tanah - digunakan manusia .

Ketika ini lebih 80 negara ( mewakili 40 peratu penduduk dunia ) menghadapi masalah kekurangan air yang serius .

Satu pertiga daripada keseluruhan manusia yang menghuni bumi ini tinggal di kawasan yang keperluan airnya melebihi daripada bekalan . Asia Barat adalah yang paling serius kerana 90 peratus penduduknya tinggal di kawasan yang menghadapi masalah bekalan sumber tersebut .

Air mendidih pada takat suhu 100 darjah Celsius dan beku pada 0 darjah Celsius .

Manusia perlu meminum empat liter air sehari , bagaimanapun 2,000 hingga 5,000 liter diperlukan untuk memenuhi keperluan harian setiap individu .

Tanpa kita sedari , penggunaan air meningkat tiga kali ganda sejak 1950 .

Dijangkakan dalam tempoh 20 tahun mendatang , keperluan air akan melonjak 40 peratus lagi berbanding yang digunakan sekarang .

Suatu fakta yang perlu diketahui , ada kajian mendapati kira-kira lima juta tan bahan asing mencemari bekalan air setiap hari .

Kira-kira 75 peratus daripada tubuh manusia terdiri daripada air . Ia juga menjadi unsur utama setiap hidupan di muka bumi .

Manusia boleh hidup sebulan tanpa makanan tapi akan mati kalau tidak minum dalam tempoh seminggu .

Tempat paling lembap di dunia ialah Tulunendo , Columbia , Amerika Selatan . Ia menerima 11,770 miloimeter .

Setitik air mengandungi 1.7 quintillion ( 1,700,000,000,000,000,000 ) molekul .

Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah , nescaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya . Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang ( Surah An-Nahl Ayat 18 ) .

1 ulasan: