PETUA, KISAH MISTERI, RENCAH HIDUP & SUKA SUKA

Khamis, 18 Ogos 2011

:: PENGALAMAN BARU AHMAD HAIQAL ::

Pertama kali memandang mata anak ku..hanya perkataan kesian dak abang...sabar ye sayang. Allah hanya nak duga kita sahaja, nk tgk sejauh mana kesabaran dan ketabahan kita. Sebenarnya Haiqal ( HQ ) dah lama bengkak mata kiri bhgn kelopak bawah tapi aku sangkakan hanya terkena gigitan semut atau serangga terbang jadi aku hanya melihat dengan secara zahir sahaja lagipun dia tidak ada mengadu yang matanya sakit atau pedih. Rasanya ia berlaku dalam hampir dua bulan lepas. Digerakkan hati oleh Allah pada dua minggu lepas untuk aku melihat apa yang berlaku kat mata anak kesayanganku itu...ya Allah, ada biji daging sebesar biji mancis terjojol keluar dan bergesel dengan mata putihnya...dan disebabkan itu mata putihnya selalu merah. Aku mendapatkan rawatan dari majikan aku Dr Lokman, dan dia nasihatkan supaya kami rujuk kepada doktor pakar di Putra Hospital. Tanpa berlengah, hari Sabtu lepas kami terus jumpa Doktor Kasthuri, pakar mata dan beliau mengatakan bahawa mata HQ perlu di operate untuk dibuang lebihan daging dan juga perlu dicuci. Setelah dijelaskan baru lah aku dan suami faham keadaan mata HQ. Menurut kata Dr Kasthuri, mata HQ telah dijangkiti penyakit tembil dan bernanah didalam kelopak mata, ia juga tidak mempunyai 'mata' untuk laluan nanah itu keluar. Akhirnya nanah itu masak dan pecah di dalam kelopak. Ekoran itu, nanah telah menolak daging kelopak HQ dan sebab itu lah punca kenapa ada lebihan daging itu.
Tanpa berlengah, kami bersetuju untuk menjalankan minor operation terhadap anak kami ini demi untuk masa depan dan kesihatan dia. Doktor telah menetapkan pada Isnin (15.8.2011) untuk menjalankan pembedahan itu. Dan lebih mengharukan lagi tarikh itu adalah tarikh birthday adik kesayangan dia iaitu puteri kami. Dieqna sanggup tunggu abangnya sihat untuk menyambut birthdaynya nanti.
HQ seorang anak yang hyperactive tapi berjiwa sensitif. Mudah tersentuh dan juga mengalir airmata. Nasib baik pada hari tersebut, mungkin dengan layanan nurse yang cun kat hospital telah menguatkan sedikit semangat dia untuk diambil darah dan ditolak ke bilik pembedahan. Siap dia bergurau2 dengan kakak2 nurse kat sana.

Tepat jam 12 tengahari HQ ditolak ke operation room dan pembedahan itu tidak mengambil masa yang lama, dalam pukul 1, dia dah sedar dan menangis mencari aku...habis basah eye pad dengan darah...alahai anak omak...emak ada kat ngan abang... akhirnya dia tidur kembali kerana ubat bius masih ada. Dalam pukul 4, doktor menukarkan eye pad dan titik kan ubat.

Walaupun dah sedar tapi HQ takut untuk membuka matanya, pedih katanya. Sambil mata tertutup, dipanggil2 adik, mak dan apaknya supaya datang dan mengenggam tangannya.. Itulah HQ anak aku yang nampak legend peel perangai tapi hati cute....hehehe. Adiknya setia menemani abangnya sehingga HQ sedar dan mampu uantuk makan. Kesian HQ kerana terpaksa puasa...dalam pukul 4 dia menggigil kelaparan. Doktor menyarankan supaya dia minum terlebih dahulu untuk melihat situasinya. Yang kelakarnya, HQ siap dah order ngan apaknya yang lepas operate dia nak makan nasi goreng dengan sup ayam. Mana apaknya nk cari nasi goreng dan sup ayam waktu tengahari di bulan Ramadhan....akhirnya apaknya belikan dia bubur ayam Mc Donald yg large punya demi anak tersayang, sanggup masuk drive thru order wpun segan sebab siang hari....hahaha. Alhamdulillah, satu mangkuk besar bubur ayam habis HQ bedal. Lapar betul anak mak.
Sekarang, keadaan matanya dah pulih cuma aku kena pantau titiskan ubat mengikut masa dan juga pantang makan. Neneknya pesan, jangan dibagi makan makanan laut, ayam, kacang dan telur sebab semua tu 'gatal'....
Esok masih MC dari sekolah, mata kan sensitif so kena jaga betul2...cuci dengan mandian johnson atas nasihat doktor.
Terlupa pula aku ingin berkongsi dengan korang...aku dan suami ni bukanlah orang berada sangat hinggakan boleh 'check-in' kt hospital Putra tapi ini kelebihan yang kami terima apabila kami membeli polisi insurans dar MAA yang Medical Card. Banyak kelebihan dan kami sekeluarga memang memegang polisi ini. Bagi kami yang bekerja sendiri memang kena ada polisi sebegini, ianya cover sehingga rm50k - rm150k. Kami membayar tiap2 tahun dan bila dihitungkan hanya rm1.50 sehari kami peruntukkan perbelanjaan untuk membayar insurans. Oklah, dah terlebih membebel pulak, macam nak jual insurans lak kan...hahaha
Apa pun, terima kasih kepada sanak saudara dan sahabat handai yang datang menjenguk dan bertanya khabar kesihatan anak ku...terima kasih juga diatas doa yang diberikan.
Selamat Berpuasa, Selamat Hari Raya & Selamat Menyambut Kemerdekaan....
ALLAHU AKBAR








2 ulasan:

  1. salam...
    semoga cepat baik ye boy haiqal...org kuat je kena ujian begitu...mummy doa byk2 ye...selamat berpuasa semua..semoga sempat baik sebelum raya....

    BalasPadam
  2. salam Yati...terima kasih kerana sudi mnjengah blog kami. Insya Allah, keadaan matanya dah ok cuma shi pantau pemakanannya sahaja.

    BalasPadam