PETUA, KISAH MISTERI, RENCAH HIDUP & SUKA SUKA

Jumaat, 15 Julai 2011

INFO :KISAH IBRAHIM ADHAM ( AHLI SUFI )

Setelah penat berburu , Ibrahim Adham berhenti seketika dan turun dari kudanya . Dia mengeluarkan tabung air , membuka penutup lalu meminumnya .

"Ahhhhhh!" katanya melempiaskan rasa puasnya menikmati minuman itu .

Sambil bersila di pangkal seperdu pokok tamar yang rendang daunnya , dia membuka bekalan yang di bawa . Ibrahim mengeluarkan beberapa keping roti , meletakkan sedikit madu .

Sambil makan dia memandang ke arah gunung yang sayup dan kelihatan membiru di kaki langit .Hampir sehari suntuk dia berburu namun tiada sebarang hasil diperolehi .Bahkan seekor burung pun enggan menyerah .

Ditenung panah dan busarnya yang diletakkan di atas tanah . Dia terus mengunyah makanan yang diselang seli dengan meneguk minuman . Terasa amat lazat makanan yang dinikmatinya itu .

Habis sekeping dia ambil sekeping lagi . Tiba-tiba datang melayang seekor gagak dan zzaaaapppppp!!!! Gagak itu menyambar roti yang baru mahu disuapkan ke mulut .

Ibrahim cukup marah . Dicapainya panahnya , tetapi kepantasan gagak itu mengatasi kehebatannya memanah . Diperhatinya arah gagak itu terbang . Dia melihat burung tersebut menuju ke arah kaki gunung .

Panas dan geramnya meningkat . Tanpa berlengah Ibrahim melompat ke atas kuda dan terus mengejar burung tersebut .

Mulutnya tidak henti-henti menyumpah seranah burung tersebut yang terlalu biadap menyambar makanannya .

Bersusah payah dia mengelilingi kaki gunung tersebut semata-mata niatnya untuk membunuh gagak itu .

Ibrahim menundukkan badannya , sedikit terperanjat sebaik melihat gagak itu bertenggek di dada seorang lelaki yang terbaring . Kedua-dua belah kaki dan tangannya diikat .

Dilihatnya gagak itu memasukkan cebisan roti ke dalam mulut lelaki tersebut . Dengan paruhnya yang panjang , gagak memotong-motong roti dalam saiz kecil sebelum memasukannya ke dalam mulut lelaki tersebut hingga habis . Tiba-tiba air mata Ibrahim menitis melihatkan perlakuan gagak itu .

Setelah habis sekeping roti itu , Ibrahim merangkak perlahan-lahan menuju ke sisi lelaki tersebut . Tanpa bertanya , dia terus membuka ikatan pada tangan lelaki yang tidak di kenalinya itu . "Masya-Allah! bagaimana tuan jadi begini ?" soal Ibrahim .

"Panjang ceritanya..." kata lelaki itu lantas menceritakan kisah dia dirompak semasa membawa barang dagangan . "Setelah habis barang-barang , wang , emas dan permata dirompak , mereka mengikat kaki dan tangan saya dengan harapan saya mati kebuluran .

"Subahanallah , Maha Besar Allah! Selama 7 hari terikat begini , burung gagak inilah yang membawakan makanan . Kalau tidak nescaya sudah lama saya mati kelaparan ," kata lelaki tersebut lantas membelai-belai gagak yang masih bertenggek dilengannya .

Ibrahim takjub mendengar cerita itu . Timbul perasaan malu pada dirinya . Saai itu juga dia menangis tersedu-sedu kerana malu dengan perlakuannya yang sombong itu . Dia sanggup mengelilingi dan memanjat gunung semata-mata mengejar burung gagak yang merampas sekeping roti .

"Ya Allah! aku bertaubat di atas keangkuhanku..."kata Ibrahim meratap sendirian . Dia yang berpakaian mahal itu baring atas batu sambil menangis tersedu-sedu . Saat itu juga Ibrahim mengubah cara pakaiannya-daripada yang mahal-mahal kepada sederhana . Dia tidak sanggup lagi bersikap sombong dengan kebesaran .

Niatnya itu terus dizahirkan dengam memerdekakan semua hambanya selain mewakafkan tanah dan harta benda milik peribadinya . Sebagai melahirkan keyakinannya , Ibrahim mencapai sebatang tongkat lalu berjalan menuju ke kota Mekah tanpa menaiki kuda dan tidak membawa apa-apa bekal melainkan berserah diri kepada Allah .

Dalam perjalanan itu Ibrahim tidak berhenti-henti berzikir , berwirid dan bertahmid memuji-muji nama Allah ketika merentasi padang pasir yang panas membahang . Dengan izin-Nya , sepanjang laluan , ramai pedagang yang bersedekah makanan dan minuman sehinggalah dia sampai ke kota Mekah .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan